Sosiaalinen media valtaa jatkuvasti enemmän alaa, joten pitäisiköhän tutkijoiden vallata sosiaalinen media. Itselläni on Facebook-tili henkilökohtaista viestintääni varten ja tämä blogi, jossa voin kirjoittaa omista kiinnostuksen kohteistani ja tutkimuksestani. Työni kautta olen toiminut myös yrityksen nimissä Twitterissä ja Facebookissa. On tullut käytettyä myös Spotifya ja vierailtua Pinterestissä sekä tumblr.- ja Youtube-sivustoilla sekä lukuisissa blogeissa, erityisesti Bloggerissa ja WordPressissa. Ehkä Academia.edu olisi vielä valloitettava.
Jäinkin kaiken sosiaalisen median käytön keskellä pohtimaan, kuinka sosiaalisen median voi nykyään rajata selkeästi – usein sitä on yritetty, mutta hankalaa se on, sillä monissa verkkojulkaisuissa on useita sosiaalisen median perustyökaluja, esimerkiksi kommentointimahdollisuus. Ovatko nekin siis osa sosiaalista mediaa, kun lukija voi jättää kommentin, jakaa julkaisun tai tykätä siitä välittömästi? Toki perinteisissä paperijulkaisuissakin voi kommentoida kirjoittamalla mielipiteestään julkaisun verkkosivujen kommenttipalstalle tai vastineen itse lehteen. Onko siis lopulta olemassa epäsosiaalista mediaa? Sosiaalinen media mielletään jatkuvasti muuttuvaksi, interaktiiviseksi verkkorakenteiseksi ympäristöksi, nopeammaksi kuin perinteisemmät julkaisukanavat, mutta näihin ominaisuuksiin liittyy usein myös häviävyys ja hetkellisyys. Onko se hyvä vai huono asia?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti